Kira Reshetnikova
- Associate Professor:Graduate School of Business / Department of Organisational Behaviour and Human Resource Management
- Kira Reshetnikova has been at HSE University since 2000.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2009Associate Professor
- 1999
Candidate of Sciences* (PhD) in Economic Sociology and Demography
Lomonosov Moscow State University - 1994
Degree
Lomonosov Moscow State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Courses (2023/2024)
- Human Resource Management (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 4 module)Rus
Research Methodology and Methods in Management (Master’s programme; Graduate School of Business; field of study "38.04.02. Менеджмент", field of study "38.04.02. Менеджмент"; 1 year, 2 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Conflict Management (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 2 module)Rus
- Human Resource Management (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 3 module)Rus
- Human Resource Management (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 4 module)Rus
- Project Seminar "Team Management" (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1 module)Rus
- Research Seminar "Modern Approaches to People Management in Organizations: Trends, Technologies, Researches" (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2021/2022)
- Business Communication (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 2 module)Rus
- Conflict Management (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 1 module)Rus
- Conflict Management (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 2 module)Rus
- Human Resource Management (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 3 module)Rus
- Research Methodology in Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1 module)Rus
- Research Seminar "Methods of Data Analysis" (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 3, 4 module)Rus
- Teambuilding (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Organizational Conflict Management (Mago-Lego; 3 module)Rus
Research Methodology in Management (Master’s programme; Graduate School of Business; field of study "38.04.02. Менеджмент", field of study "38.04.02. Менеджмент", field of study "38.04.02. Менеджмент"; 1 year, 1 module)Rus
- Research Seminar "Academic Reading, Writing, and Presenting" (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Research Seminar "Methods of Data Collection" (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1 module)Rus
- Research Seminar "Problems of Research in the Field of Hospitality and Tourism" (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Business Communication (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 4 module)Rus
- Fundamentals of Organization Theory and Human Resource Management (Minor; Graduate School of Business; 1, 2 module)Rus
- Organization Theory (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 1, 2 module)Rus
- Research Workshop "Actual Problems of Management in Hospitality and Tourism" (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1, 2, 4 module)Rus
- The Methodology of Scientific Research in Management: Methodology and Research Methods in Business and Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
20233
- Article Предводителева М. Д., Решетникова К. В., Пустов Л. Ю., Голубовская П. А. Российские туристические технологические стартапы в 2020–2023 гг.: адаптация к вызовам и перспективы развития // Российский журнал менеджмента. 2023. Т. 21. № 3. С. 419-439. doi
- Article Решетникова К. В., Предводителева М. Д., Манина А. В. Туристская привлекательность российского региона: кейс Казани // Псковский регионологический журнал. 2023. Т. 19. № 4. С. 116-131. doi
- Article Решетникова К. В., Предводителева М. Д., Соболева Н. Э. Цифровые и универсальные навыки сотрудников российских отелей: структура и уровень развития // Организационная психология. 2023. Т. 13. № 2. С. 100-120. doi
20211
20205
- Chapter Решетникова К. В. HR-АНАЛИТИКА: ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ИЛИ ДИАГНОСТИКА? // В кн.: ЭФФЕКТИВНОСТЬ ТРУДА И КАЧЕСТВО ТРУДОВОЙ ЖИЗНИ XXI ВЕКА. Скифия-принт, 2020. Гл. 30. С. 320-328.
- Article Шныркова А. С., Предводителева М. Д., Решетникова К. В. Исследования в сфере халяль-туризма и гостеприимства: библиометрический анализ // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 8. Менеджмент. 2020. Т. 19. № 2. С. 256-282.
- Article Кабалина В. И., Макарова А. В., Решетникова К. В. Мотивация работников к обучению цифровым навыкам // Российский журнал менеджмента. 2020. Т. 18. № 3. С. 411-432. doi
- Chapter Кабалина В. И., Зеленова О. И., Решетникова К. В. Современные практики управления человеческими ресурсами в российских компаниях (итоги российской части международного исследования CRANET 2014–2015) // В кн.: Социология и общество: традиции и инновации в социальном развитии регионов [Электронный ресурс]: Сборник докладов VI Всероссийского социологического конгресса. ФНИСЦ РАН, 2020. С. 2497-2508. doi
- Book Кабалина В.И., Зеленова О.И., Решетникова К.В. Социология и общество: традиции и инновации в социальном развитии регионов: Сборник докладов VI Всероссийского социологического конгресса (Тюмень, 14-16 октября 2020 г.). М. : ФНИСЦ РАН, 2020. doi
20193
- Article Veronika Kabalina, Zelenova O., Reshetnikova K. Contemporary Human Resource Management Practices in Russia: Flexibility under Uncertainty // International Studies of Management & Organization. 2019. Vol. 49. No. 4. P. 422-440. doi
- Article Marina Predvoditeleva, Reshetnikova K., Slevitch L. Hospitality Master’s Program Competencies: The Case of Russian Hotel Industry // Journal of Hospitality and Tourism Education. 2019. Vol. 31. No. 4. P. 246-255. doi
- Book I Международная молодежная конференция по HR-аналитике. Выпуск 1 : сборник научных трудов / Сост.: К. В. Решетникова; науч. ред.: В. И. Кабалина. Вып. 1. М. : НИЦ Инфра-М, 2019.
20181
20173
- Chapter Kabalina V., Reshetnikova K., Marina Predvoditeleva. Tourism Companies Values Profiles: The Case of Russian Tour Operator, in: Opportunities and Challenges for Tourism and Hospitality in the BRIC Nations. IGI Global Publishing, 2017. Ch. 10. P. 155-174.
- Article Решетникова К. В., Предводителева М. Д. Компетенции выпускников магистратуры: что востребовано работодателями сферы гостеприимства // Управленческие науки. 2017. Т. 7. № 4. С. 90-97.
- Book Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования [Электронный ресурс]: сб. науч. тр. / Сост.: К. В. Решетникова; науч. ред.: К. В. Решетникова. Вып. 8. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2017. doi
20165
- Article Решетникова К. В., Предводителева М. Д. Компетентностная модель обучения магистров в сфере гостеприимства и туризма: опыт формирования научно-исследовательских и аналитических компетенций // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 3. С. 95-103.
- Article Предводителева М. Д., Решетникова К. В., Слевич Е. Е. Менеджмент индустрии гостеприимства и туризма как исследовательское направление и область знаний: международная и российская перспектива // Проблемы теории и практики управления. 2016. № 11. С. 104-114.
- Article Решетникова К. В. Об использовании понятия "социальная организация" в менеджериальных исследованиях // Личность. Культура. Общество. 2016. Т. XVIII. № 1-2. С. 93 -105.
- Chapter Зеленова О. И., Решетникова К. В. Развитие систем управления человеческими ресурсами в российских бизнес-организациях (по итогам российской части международного исследования УЧР CRANET в 2008 и 2014 гг.) // В кн.: XVI Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4 кн. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 3. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016. С. 453-463.
- Book Попова Е. П., Решетникова К. В. Теория организации: учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры. М. : Юрайт, 2016.
20143
- Preprint Kabalina V., Reshetnikova K., Predvoditeleva M. Tourism companies: values and norm profiles: the case of a Russian tour operator / NRU Higher School of Economics. Series MAN "Management". 2014. No. 27.
- Article Решетникова К. В., Предводителева М. Д. Российский туроператор глазами социолога: взаимосвязь ценностей сотрудников и организации // Организационная психология. 2014. Т. 4. № 3. С. 36-53.
- Article Кабалина В. И., Решетникова К. В. Ценности российских менеджеров и корпоративные ценности // Российский журнал менеджмента. 2014. Т. 12. № 2. С. 37-66.
20132
- Article Решетникова К. В. Работники промышленных предприятий России второй половины ХIХ века // Социология. 2013. № 1. С. 64-82.
20123
- Article Решетникова К. В. Исследования проблем управления в российских организациях: исторический аспект // Социология. 2012. № 4. С. 123-135.
- Chapter Решетникова К. В. Наука управления в России: проблемы исследований в организациях в начале XX века и сегодня // В кн.: Чарновские чтения. К 100-летию выхода в свет первого в мире учебника по менеджменту "Организация промышленных предприятий по обработке металлов" / Под общ. ред.: А. Кузьмичев. Т. 1. М. : Контроллинг и менеджмент, 2012. С. 149-159.
- Chapter Решетникова К. В. Общественные механизмы поддержки инноваций в России в конце ХIХ – начале ХХ века // В кн.: Шумпетеровские чтения. Schumpeterian Reading: материалы 2-й Международной научно-практической конференции / Отв. ред.: Н. Подбельский. Пермь : Пермский государственный технический университет, 2012. С. 357-362.
20112
- Article Решетникова К. В. Концепция управления Кароля Адамецки // Менеджмент в России и за рубежом. 2011. № 2. С. 137-144.
- Chapter Решетникова К. В. Российский менеджмент 20-х гг.: инновационные подходы к управлению человеческими ресурсами // В кн.: Шумпетеровские чтения. Schumpeterian Reading: материалы 1-й Международной научно-практической конференции / Отв. ред.: Н. Подбельский. Пермь : Пермский государственный технический университет, 2011.
20103
- Article Балаева О. Н., Предводителева М. Д., Решетникова К. В. Конфликты в сервисных организациях: источники и пути решения // Маркетинг услуг. 2010. № 1. С. 66-78.
- Chapter Решетникова К. В. Особенности организационной структуры российских компаний // В кн.: X Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 3 кн. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 2. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2010.
- Article Решетникова К. В. Факторы формирования организационной структуры // Социологические исследования. 2010. № 7. С. 108-114.
20092
- Chapter Решетникова К. В. Характеристика организационной структуры российских компаний: предварительные итоги анализа // В кн.: Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования : сборник научных трудов / Сост.: М. Ю. Шерешева. Вып. 1. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2009. С. 401-411.
20085
- Article Решетникова К. В. Методологические основы квалификации технологий управления организационными конфликтами // Социологические исследования. 2008. № 10. С. 52-61.
- Article Решетникова К. В. Методологические основы классификации технологий управления организационными конфликтами. // Социологические исследования. 2008. № 10
- Article Эфендиев А. Г., Решетникова К. В. Профессиональная деятельность преподавателей российских вузов: проблемы и основные тенденции // Вопросы образования. 2008. № 1. С. 87-120.
20051
20041
A scientific seminar of the Department of Organizational Behavior and Human Resource Management was held at the HSE Graduate School of Business
A scientific seminar was held at the Department of Organizational Behavior and HRM of the Graduate School of Business, at which Associate Professor of the Department Kira Reshetnikova together with colleagues, Associate Professor of the Department of Strategic and International Management of the Graduate School of Business Marina Predvoditeleva and Associate Professor of the Department of Sociology of the Faculty of Social Sciences of the HSE University Natalia Soboleva presented a report on the topic: "Digital and soft skills of employees of Russian hotels."
New International Publication by HSE School of Business and Public Administration
A chapter entitled ‘Tourism Companies Values Profiles: The Case of Russian Tour Operator’ on human resources management in tourism by lecturers of HSE School of Business and Public Administration was included in the book ‘Opportunities and Challenges for Tourism and Hospitality in the BRIC Nations’, published by IGI Global Publishing in early 2017.
Companies Train Employees, but Do Not Listen to Them
Most employees and a significant proportion of managers are not briefed on their company's business strategy, while a quarter of all blue and white-collar workers are not informed about operational management issues. While Russian businesses are concerned about employee development, creating bench strength and adopting state-of-the-art ICT solutions, they use the latter only for transmitting orders from the top down. Veronica Kabalina, Kira Reshetnikova and Olga Zelenova of the HSE Department of Human Resources Management examined Russian businesses' approaches to HR development and corporate communications.